Vi læser ikke bare bøger - vi læser dialogisk.
Vi taler med børnene, om de bøger vi læser, får dem til at deltage i fortællingen og snakker om betydningen af forskellige ord. Vi rimer og siger remser, læser eventyr som også udvikler sig til eventyrløb rundt i nærområdet. Vi sætter ord på vores oplevelser og følelser. Er bevidste om at nuancere sproget og udvide børnenes ordforråd. Vi snakker, om det vi møder på vores vej, vi undersøger det måske nærmere på iPad'en.
Vi synger sange og leger sanglege. Sammen med børnene fortæller vi historier både noget fra "det virkelige liv" og fra fantasien. De voksne giver sig tid til at lytte og spørge ind til det børnene fortæller. Vi holder samling hver dag, hvor børnene er delt i mindre grupper. Vi er bevidste om, at alle børn kommer til orde.
Vi har sprogkufferter, hvor der er materialer til emner og eventyr. Børnene har stor mulighed for at få kendskab til bogstaver og tal. Der hænger plancher på væggene og udenfor er der malet bogstaver og tal på fliserne. Bogstaverne kombinerer vi oftest med dets lyd.
I løbet af året har vi temadage med fokus på sproget. Det kan f.eks. være sprog- og motorikdage, eventyrløb og teater. Vi laver sprogstimulerende aktiviteter i små grupper for børn, som er udfordret sprogligt. Alle børn bliver sprogvurderet, når de er 3,2 år og nogle igen ved 5 års alderen.

Publiceret 18-01-2016